De klant aan het woord: Viadere uit Almelo
‘Elke Viadere school tenminste één zusterschool’
Welkom bij onze vaste rubriek ‘De klant aan het woord’. Dit keer het woord aan Elzerieke Hilbrandie en Frank Konings, beide bestuurder van Viadere, een stichting in het primair onderwijs. Viadere, bestaande uit 16 basisscholen in Twente, is op 1 augustus 2023 ontstaan uit de fusie van de stichtingen PCO-Noord Twente en OPOA.
Een korte introductie
Elzerieke: “Vorig jaar nam ik de functie van bestuurder aan bij PCO-Noord Twente en werd gelijk betrokken bij het fusieproces. Mijn recente verhuizing naar Zuidwolde voor deze baan was absoluut de moeite waard. Ik geniet van de veelzijdigheid van mijn werk, de constant nieuwe uitdagingen en het samenwerken met een geweldig team van gedreven collega's.”
Met bijna 40 jaar ervaring in het onderwijs, heeft Frank sinds 2010 verschillende bestuurlijke rollen in het primair onderwijs vervuld. Frank: “Ik vind werken in het onderwijs waardevol omdat het om zoveel meer gaat dan geld verdienen; het draait om het vormgeven van de samenleving en het bevorderen van individuele groei. Met bijna 4.000 leerlingen onder onze hoede voel ik niet alleen een grote verantwoordelijkheid, maar ook enorme voldoening, door samen te werken met mensen die zich inzetten voor het welzijn van deze leerlingen.”
En… talent van de ander?
Frank over Elzerieke: “Elzerieke is een meester in communicatie. Ze heeft mij in korte tijd al veel bijgebracht op dat gebied. Ze weet perfect hoe iedere boodschap af te stemmen op diverse mensen en richting doelgroepen."
Elzerieke over Frank: “Frank heeft het vermogen om moeiteloos te schakelen tussen het grote geheel en de kleinste details en vice versa. Dat bewonder ik echt in hem.”
Alle neuzen staan dezelfde kant op met één duidelijke koers
Elzerieke vertelt enthousiast: "Wat Viadere zo bijzonder maakt, is allereerst het feit dat het is ontstaan uit de samenvoeging van twee andere stichtingen. Hierdoor hebben we een enorme diversiteit en dat koesteren we. Ons gezamenlijke doel is kwalitatief goed onderwijs. Opvallend is dat tijdens bijna elk overleg de neuzen dezelfde kant op staan. Dat stelt ons in staat samen te bouwen en de toekomstige generatie een koers te bieden die anders veel lastiger zou zijn geweest. Kortom, onze inspanningen maken écht het verschil."
Meer mannelijke leerkrachten: het blijft een uitdaging
Frank: “Het is jammer dat het onderwijs soms als een ‘vrouwending’ wordt gezien. Diversiteit is van groot belang en het is voor leerlingen waardevol om zich te kunnen identificeren met zowel mannelijke als ook vrouwelijke leerkrachten. Een pleidooi voor meer mannelijke leerkrachten in het onderwijs is zeker relevant. Laten we blijven streven naar een evenwichtige mix en blijven werken aan een inclusieve leeromgeving voor alle kinderen. Het is een uitdaging, maar wel één die de moeite waard is”.
Werken bij Viadere = blijven ontwikkelen
Elzerieke: “De aantrekkelijkheid van onze stichting ligt in de diversiteit, de keuzemogelijkheden en een positieve dynamiek. We investeren sterk in kwaliteitsontwikkeling, zoals trainingen om interne begeleiders te transformeren tot kwaliteitscoördinatoren. Dát geeft het onderwijs een boost voor de toekomst! Bij ons blijven leerkrachten in ontwikkeling en bedienen we een breed scala aan kinderen. Onze aanpak verrijkt het onderwijs en gaat verder dan traditioneel lesgeven.”
Onze boodschap: Jij hebt onze aandacht
Frank: “Viadere ontleent haar naam aan het Latijnse ‘videre’ (zien) en ‘via’ (weg of reis). De naam symboliseert de aandacht die wij als medewerkers hebben voor de ontwikkeling van leerlingen op de basisschool. Onze boodschap is duidelijk: ‘Jij hebt onze aandacht!’ Daarmee leggen wij het accent op onze medewerkers want hun welzijn is van directe invloed op de kwaliteit van het onderwijs.”
Ook veel lachen en plezier maken
Frank: “Binnen onze organisatie heerst een sterke verbondenheid en interactie. We zoeken actief naar samenwerking en integraliteit. Vermijden ‘eilandjes’ en stimuleren contact tussen verschillende afdelingen. Iedereen draagt verantwoordelijkheid en iedereen zorgt voor elkaar. Onze flexibele aanpak, waarbij vertrouwen en vrijheid hand in hand gaan, lijkt goed te werken. Het getuigt van een volwassen en ondersteunende werkomgeving. Wij lachen veel met elkaar en laden op door plezier te maken. Er heerst een positieve energie, ondanks de serieuze zaken waar we aan werken.” Elzerieke beaamt dit gelijk: “Precies! Samen creëren we nieuwe herinneringen en dat voelt gewoon goed!”
ObT in 3 woorden: efficiënt, expertise-bron en toegankelijk
De toegankelijkheid, down-to-earth benadering en Twentse degelijkheid van ObT waardeert Frank al vele jaren: “ObT is een non-profit kantoor, hanteert redelijke tarieven en blijft up-to-date in haar dienstverlening. Ze passen zich snel aan, zoals bleek bij de oprichting van het mobiliteitscentrum op verzoek van het Convent. Het is een geruststellende gedachte om te weten dat ObT experts heeft die kunnen ondersteunen bij controles, personeelszaken en huisvesting.” Elzerieke vult aan: “ObT is een enorme bron van expertise en ervaring, dat geeft vertrouwen. Achter dat ene aanspreekpunt zitten nog veel meer medewerkers die elkaar snel weten te vinden. ObT helpt ons om onze gestelde doelen te halen. Dankzij hen werken wij een stuk efficiënter!”
Meebewegen en -groeien als voorwaarde
Frank: “Om blijvende dienstverlening te kunnen bieden moet ObT meebewegen met de doorontwikkeling van klantvragen. Het aanbod in dienstverlening moet dus nóg diverser worden om aan specifieke behoeftes te blijven voldoen.” Elzerieke: “Het onderwijslandschap is voortdurend in beweging. Als ObT dezelfde positie wil behouden of uitbouwen moeten ze meebewegen, want nieuwe behoeften en vragen ontstaan voortdurend.”
Viadere: in 3 jaar 4 ambities waarmaken
- Solide basis: het streven om elke school ruim boven de inspectienorm te laten presteren op het gebied van basisvaardigheden.
- Meer inclusiviteit: het streven om leerlingen die momenteel snel worden doorverwezen naar het speciaal onderwijs toch binnen onze scholen te houden én onderwijs te bieden dat maximaal aansluit bij hun behoeften. Dat is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.
- Zusterschool: het streven dat elke school binnen ons netwerk tenminste één zusterschool heeft. Door scholen aan elkaar te koppelen kunnen ze van elkaar leren én elkaar versterken.
- Het streven naar een stevige verankering in de onderwijsregio’s én de regionale samenwerking met zorgpartners, kinderopvang en welzijnsorganisaties.
Jaarlijks een halve dag meedraaien in de klas
Elzerieke: “Wij hechten veel waarde aan betrokkenheid bij onze medewerkers. We tonen onze waardering onder andere door een jubilaris op school te bezoeken met een bloemetje. Ook nemen we jaarlijks de tijd om een halve dag in de klas mee te draaien, de sfeer te proeven en komen we altijd zelf naar de scholen toe bij afspraken met de schooldirecteur. Dit soort zaken vinden wij essentieel om betrokkenheid te tonen en het onderwijs te versterken.”
Elzerieke en Frank, hartelijk dank voor jullie tijd, het leuke gesprek en natuurlijk voor jullie vertrouwen in ObT. We hopen, net als jullie, dat we nog lange tijd op dezelfde manier kunnen blijven samen-werken!