De klant aan het woord: SWV Klasse uit Hardenberg
Interview met Ron Duchatteau
In onze rubriek ‘De klant aan het woord’ gaan wij in gesprek met klanten. In deze editie uit de reeks lees je hier het interview met Ron Duchatteau directeur/bestuurder van SWV Klasse, het samenwerkingsverband voor passend voortgezet onderwijs in Noordoost-Overijssel.
Voorstelrondje
“Ik ben Ron Duchatteau, 63 jaar oud, vader van twee zonen en trotse opa van een kleindochter. Samen met mijn vrouw Mirella woon ik in Almelo. Mijn carrière heeft me door heel Nederland en zelfs het Caribisch gebied geleid, wat een fantastische ervaring was. Mijn droom is om na mijn pensioen samen met mijn vrouw de wereld te verkennen.”
Optimale zorgbesteding en samenwerking
“Twee jaar geleden begon ik als directeur bij SWV Klasse, waar ik de verantwoordelijkheid draag voor de doelmatige inzet van zorggelden op de scholen. Een belangrijk aspect voor mij is om ervoor te zorgen dat de OCW-gelden die naar het samenwerkingsverband en de scholen gaan, op een manier worden gebruikt waar ik volledig achtersta. Dat is mijn eerste zorg. Daarnaast staat samenwerking centraal in ons samenwerkingsverband, dat bestaat uit 10 scholen. Het onderling delen van kennis en ervaring is een uitdaging, maar ook een essentiële opdracht. Regelmatig overleg ik met de zorgcoördinatoren van onze scholen, waarbij informatie wordt gedeeld en het belang van samenwerken wordt benadrukt. Het voorkomt dubbel werk en bevordert efficiency.”
Wat mijn baan zo leuk maakt
“Wat ik zo fijn vind aan mijn baan, is de dagelijkse interactie met een diverse groep mensen, van bestuurders tot leerlingen en alles daartussenin. Zo werken we op dit moment aan een ondersteuningsplan voor de komende 4 jaar, waarbij we de betrokkenheid van verschillende belanghebbenden, waaronder die van de leerlingen van onze scholen, inventariseren. De gesprekken die hieruit voortkomen, zijn buitengewoon interessant. De rode draad die naar voren komt, is de behoefte aan aandacht: gehoord en gezien willen worden.”
Een evenwichtige benadering van zorg en normalisatie
“We gaan steeds meer richting inclusief onderwijs, waarbij mijn belangrijkste taak ligt in het effectief coördineren van zorg binnen de schoolmuren. Het is mijn overtuiging dat we nu gerichte actie moeten ondernemen om ervoor te zorgen dat de toekomstige generatie leerlingen passende zorg krijgt die ze verdienen. Een zorgwekkende trend is dat bij het geringste ongemak een leerling al snel wordt aangemeld bij een zorgcoördinator, wat resulteert in overmatige medicalisering. In ons nieuwe ondersteuningsplan is 'normaliseren' het sleutelwoord. We streven ernaar een omgeving te creëren waarin zorg toegankelijk is zonder onmiddellijk te vervallen in medicalisering. Hiermee willen we een stevig fundament leggen voor de toekomst van het onderwijs, waarin zorg niet alleen adequaat is georganiseerd, maar ook op een evenwichtige manier wordt benaderd.”
Zelfreflectie: groei en rust in het leiderschap
“Zelfreflectie is een cruciaal onderdeel van mijn routine geworden. Wekelijks reserveer ik een moment om terug te kijken op mijn prestaties en beslissingen: wat ging goed en waar liggen verbeterpunten? Deze reflectie is niet alleen een persoonlijke gewoonte, maar dient ook als een leidraad voor de nieuwe week. Door bewust mijn inzichten te integreren in mijn dagelijkse praktijk, kan ik effectiever en doelgerichter te werk gaan.
Deze gewoonte van zelfreflectie heeft zichzelf bewezen als een toegevoegde waarde voor mijn professionele ontwikkeling. Het helpt me scherp te blijven, zorgt voor groei op zowel persoonlijk als professioneel vlak en biedt mij een gevoel van rust en voldoening tijdens het weekend en op vrije dagen.”
Perspectief op school: overzichtelijk samenwerken
“Net als veel andere samenwerkingsverbanden maken wij ook gebruik van 'Perspectief op school'. Dit is een programma waarin we alles dat we doen overzichtelijk op één plek bijhouden. Van financiële zaken tot afspraken met scholen en het ondersteuningsplan. Dit stelt ons in staat om op een effectieve manier te monitoren. Als dit programma volledig is ingericht, is het mijn plan om twee keer per jaar naar de scholen te gaan en samen te bespreken hoe we ervoor staan, zowel als samenwerkingsverband als individuele scholen. Dit geeft ons de kans om afspraken te evalueren en tegelijkertijd de scholen te ondersteunen en te motiveren door hen gemakkelijker toegang te bieden tot benodigde informatie.”
Unieke mensgerichte ondersteuning
"Onze Commissie van Advisering en Toewijzing (CAT) zet zich in voor aanvragen van leerlingen die gebaat zijn om de overstap te maken van regulier naar speciaal onderwijs. Onze kracht ligt in het gezamenlijk (met ouders, school, eventuele hulpverleners van de leerling en soms de leerling zelf) om tafel gaan zitten. Het luisteren naar hun verhaal vormt de basis voor een eventuele verwijzing. Deze mensgerichte aanpak maakt ons uniek.
Klasse Lokaal, voorheen Rebound, begeleidt leerlingen met extra onderwijsondersteuning gedurende ongeveer 6 maanden. Het doel is een succesvolle re-integratie naar de school van herkomst. Het team van Klasse Lokaal vindt veel voldoening in deze bijzondere taak en dat vind ik mooi om te zien.
Tegelijkertijd, met het besef dat Klasse Lokaal een belangrijke rol speelt voor onze scholen, streven we als SWV Klasse naar een grotere mate van inclusiviteit. Een aparte faciliteit lijkt hier niet volledig bij aan te sluiten. Daarom zullen we in ons nieuwe ondersteuningsplan speciale aandacht besteden aan dit aspect."
Samenwerking met ObT: een 10!
“In het verleden heb ik met diverse administratiekantoren samengewerkt, maar ObT steekt er voor mij echt bovenuit. ObT helpt ons met het opstellen van de begroting en met de personeels- en salarisadministratie. De samenwerking is meer dan goed te noemen. De medewerkers zijn goed bereikbaar, ik krijg de benodigde ondersteuning en ik word snel geholpen, wat bijzonder prettig werkt. Daarnaast zijn de medewerkers uiterst kundig in hun vakgebied. Ze zijn altijd op tijd en komen hun afspraken na. Wat me ook opvalt, is de toegankelijkheid van de mensen bij ObT. Ze zijn écht Twents, met een nuchtere 'doe maar normaal'-instelling, daar houd ik wel van. Ik zou de samenwerking met ObT een ‘10’ geven! Dat meen ik oprecht.”
Onze toekomstambitie: op weg naar georganiseerde zorg
“Mijn wens voor het samenwerkingsverband is dat we over 3 jaar 80% hebben gerealiseerd van onze huidige ambitie. De kern hiervan is het normaliseren en verminderen van het aantal verwijzingen. Als we hierin slagen, zetten we namelijk een belangrijke stap in het organiseren van zorg binnen scholen, waarbij aandacht altijd op de eerste plaats komt.”
Mijn beste advies: beter luisteren
“Het meest waardevolle advies dat ik ooit kreeg, was om beter te leren luisteren. Vroeger stond ik snel met mijn oordeel klaar. Door hieraan te werken en beter te luisteren, hoop ik dat mensen mij zien als een rustig persoon, maar ook als iemand die snel kan schakelen en tegelijkertijd het overzicht houdt.”
Ron, dank voor je tijd, je verhaal en jullie vertrouwen in ons. Wij hopend dat we nog lang op deze manier blijven samenwerken.