De klant aan het woord: SOTOG uit Borculo
“Onze inzet voor kwetsbare kinderen: altijd kansen zoeken”
In onze rubriek ‘De klant aan het woord’ spreken we inspirerende mensen over hun drijfveren. Deze keer staan Frank de Vries en Luuk van Aalst centraal, samen vormen zij het college van bestuur Stichting Speciaal Onderwijs Twente en Oost Gelderland (SOTOG). Zij delen hun ervaringen in het speciaal onderwijs. De 19 scholen van SOTOG zijn gevestigd in Twente en de Achterhoek, waar ongeveer 900 medewerkers werkzaam zijn.
Persoonlijke drijfveren van de bestuurders
Frank: “Drijfveer achter mijn dagelijkse motivatie”
Ik ben al geruime tijd voorzitter van het College van Bestuur bij SOTOG. Onze organisatie inspireert me elke dag opnieuw. Dat komt vooral door onze doelgroep: leerlingen die dit onderwijs hard nodig hebben voor hun ontwikkeling. Zowel als mens en als professional kan ik hier echt het verschil maken, dat motiveert mij enorm. Onze scholen bieden de leerlingen veiligheid, rust, regelmaat en ritme en geven hen de kans om fouten te maken zonder daarop direct afgerekend te worden.”
Luuk: “Hoogwaardig onderwijs voor iedereen”
“In februari van dit jaar ben ik gestart als lid van het College van Bestuur bij SOTOG. Dat bevalt me erg goed. Wat ik er zo fijn aan vind, is dat ik nu dichter bij de scholen, de kinderen en de leerkrachten sta. Ik ben meer betrokken bij het proces op de scholen dan in mijn vorige functies als adviseur of als directeur van een samenwerkingsverband. Mijn hele carrière draait om het bieden van het beste onderwijs aan álle kinderen, en vooral aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dat is waar mijn passie ligt.”
Missie en uitdagingen in het speciaal onderwijs
Altijd kansen voor kwetsbare kinderen
Wij willen kinderen graag vooruit helpen en streven ernaar om nooit ‘nee’ tegen hen te hoeven zeggen. Als een kind ons onderwijs nodig heeft, zien wij het als onze verantwoordelijkheid om onvoorwaardelijk voor hen klaar te staan. Gebrek aan personeel, gebouwen of financiële middelen mogen hierbij geen belemmering vormen. Frank en Luuk: “Het is onze taak om dit proberen te organiseren”.
Concrete initiatieven voor beter onderwijs
Kwaliteit en voorzieningen voor optimaal onderwijs
We streven ernaar om de kwaliteit van ons onderwijs op een hoog niveau te houden en dit bedrijfsmatig goed te organiseren, inclusief financiën en gebouwen. De afgelopen 20 jaar hebben we veel aandacht besteed aan goede omstandigheden en bouwen we veel nieuwe scholen. Kwetsbare kinderen verdienen het om te leren in de mooiste schoolgebouwen van de gemeente. Net zoals een goede grasmat het voetbalspel verbetert, dragen goed uitgeruste gebouwen bij aan beter onderwijs voor onze leerlingen.
Scholingscarrousel voor specifieke hulpvragen
Onze leerlingen hebben tegenwoordig behoefte aan leerkrachten met specifieke expertise, zoals trauma-sensitief werken, psychische problematiek en gedragsregulering. Om dit te ondersteunen, hebben we binnen SOTOG een scholingscarrousel voor alle medewerkers, waarbij zij verplicht jaarlijks een aantal modules moeten volgen. Daarnaast organiseren we SOTOG-studiedagen. We streven ernaar om de juiste scholingsmodules te vinden die aansluiten bij de specifieke hulpvraag van onze leerlingen.
De ideale leerkracht en werkmentaliteit
Frank en Luuk: "We staan bekend om onze aanpakmentaliteit en zeggen zelden ‘nee’. Onze kernwaarden zijn duidelijk: de mouwen opstropen, uitdagingen aanpakken en leren omgaan met teleurstellingen horen daar vanzelfsprekend bij. Onze ideale leerkracht heeft humor, een goed relativeringsvermogen, zelfspot en kan goed samenwerken met collega’s. Daarnaast is het belangrijk dat ze kunnen genieten van kleine vorderingen en een lange adem hebben."
Samenwerking en toekomst
Op alle vlakken goed doen voor deze kwetsbare doelgroep
Frank: “Mijn motivatie voor mijn werk haal ik uit de uitdagingen die het werken met een kwetsbare doelgroep met zich meebrengt. Ik streef ernaar om het op alle vlakken goed te doen voor deze kinderen. Zowel door het oplossen van crisissituaties als door het creëren van nieuwe mogelijkheden. De constante stroom van nieuwe ondersteuningsvragen en uitdagingen houdt mijn werk interessant en dynamisch.
De uitdaging van balans vinden in het speciaal onderwijs
Luuk: “Het speciaal onderwijs moet steeds hogere didactische eisen en opbrengsten leveren. Maar hoe realiseren we dat zonder maatwerk, persoonlijke aandacht en veiligheid voor onze leerlingen uit het oog te verliezen?
Samenwerking met ObT: al 29 jaar korte lijnen en volledige ontzorging
SOTOG is al 29 jaar klant bij ObT. Hun ondersteuning is van grote waarde voor ons. Net als in het onderwijs maken de mensen ObT. Zo maken wij al vele jaren gebruik van de deskundigheid en kennis van o.a. Anne-Marie Perik en Coen Hemmer, onze contactpersonen voor Personeels- &, Salarisadministratie en Financiën en hun collega’s.
De specialistische kennis van ObT is uniek en moeilijk intern op te bouwen. Daarom kiezen we ervoor om deze diensten bij ObT in te huren. Dit helpt ook bij risicospreiding. We waarderen de vaste waarden, duurzaamheid, korte lijnen en volledige ontzorging die ObT biedt. Wij vinden het belangrijk dat ObT klantgericht blijft en inspeelt op de behoeften van de verschillende schoolbesturen. Het streven naar professionaliteit, gecombineerd met Twentse nuchterheid, humor en cultuur, is volgens ons de ideale formule. ObT is een toegankelijke organisatie en heeft alles uitstekend geregeld, wat bijdraagt aan onze jarenlange wederzijdse prettige samenwerking.
Afsluiting
Frank en Luuk, hartelijk dank voor jullie openhartige en eerlijke verhaal. Wij kijken uit naar nog vele jaren van prettige samenwerking!