De klant aan het woord: de H.J. Piekschool uit Wageningen
Met Ineke van Gastel en Jolanda van Soest
De H.J. Piekschool is een basisschool, gelegen in één van de groenste wijken van Wageningen en bestaat 102 jaar. Aan het woord zijn Ineke van Gastel, directeur/bestuurder van deze éénpitter en Jolanda van Soest, ondersteuner directie-taken.
Voorstelrondje
“Mijn naam is Ineke van Gastel. Ongeveer 20 jaar geleden ben ik bij de H.J. Piekschool als leerkracht gestart en sinds een aantal jaren ben ik directeur/bestuurder. Voordat ik de overstap heb gemaakt naar het onderwijs, werkte ik in het bedrijfsleven. De onderwijsbranche bevalt me erg goed. Wat voor mij het werken op een school zo leuk maakt, is dat we dagelijks ervaren waar we het voor doen, namelijk de kinderen!”
“Mijn naam is Jolanda van Soest. Ik ben dit schooljaar 2022-2023 in dienst getreden bij de H.J. Piekschool. Nadat ik jarenlang voor de klas heb gestaan, ondersteun ik nu voornamelijk Ineke bij diverse taken. Daarnaast sta ik nog één dag in de twee weken voor de klas op onze school en ben ik invalleerkracht. Ik ervaar deze baan als een mooie nieuwe uitdaging en ik heb er heel veel zin in.”
Diverse werkzaamheden en plannen
Ineke: “We besteden op onze school veel aandacht aan bijvoorbeeld de ontwikkelingen in het onderwijs, ons team van leerkrachten, rondleidingen door het schoolgebouw, het uitvoeren van observaties en het voeren van gesprekken. Uiteraard komen ook de doelen uit ons jaarplan structureel voorbij. Daarnaast hou ik mij dagelijks bezig met diverse terugkerende administratieve taken. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld verzuimregistratie, facturering en subsidieaanvragen.”
Gemotiveerd team en korte lijntjes
Ineke: “Wat ons vooral uniek maakt, is dat we beschikken over een gemotiveerd team, dat bereid is om met elkaar zo goed mogelijk onderwijs te geven aan ieder kind. Mocht er onverhoopt iets niet goed gaan, dan gaan we met elkaar in gesprek om stappen te zetten die de situatie verbeteren. Zo komt het regelmatig voor, dat vanuit het team wordt aangeven dat sommige kinderen iets extra’s nodig hebben. Bijvoorbeeld extra aandacht of ruimte om hun hoofd leeg te maken. In onze relatief grote klassen (30-32 leerlingen) komen de leerkrachten daar zelf niet aan toe. Daarom zijn we dit jaar met een pilot gestart, genaamd: ‘de Hint’. Dit houdt in, dat onderwijsassistenten in kleinere klasjes werken om deze kinderen individuele aandacht te geven.”
Jolanda vult aan: “Het valt mij op dat bijvoorbeeld deze pilot relatief snel opgezet kon worden. Dit was mogelijk doordat de lijnen bij ons als éénpitter kort zijn. Door deze nieuwe manier van werken met onderwijsassistenten krijgen kinderen in een rustige omgeving individuele aandacht of begeleiding. Zelf merk ik dat dit een bepaalde rust op school creëert; de kinderen voelen zich gezien en de leerkrachten voelen zich gehoord.”
Ieder kind mag pieken
Ineke: “Officieel moet een leerkracht op 3 niveaus lesgeven. In de praktijk zijn dat meestal wel 7 of 8 niveaus. Dat is niet werkbaar. Daarom hebben wij onderzocht hoe onze leerkrachten met een tevreden gevoel kunnen terugkijken op een schooldag, waarbij zij ieder kind voldoende aandacht hebben kunnen geven. Om dat te realiseren, hebben wij het aantal niveaus voor onze leerkrachten teruggebracht naar 2, maximaal 3 niveaus. De andere leerlingen kunnen eventueel terecht bij de onderwijsassistenten voor instructies. Op deze manier streven wij ernaar om ieder kind een heel gericht aanbod én voldoende aandacht te geven, zodat ieder kind mag pieken.
Voldoende aandacht en een gericht aanbod
Wij hebben de laatste jaren veel aandacht voor meer inclusief onderwijs. Ieder kind is bij ons welkom. Door de nieuwe manier van werken met onderwijsassistenten bieden wij als school een heel gericht aanbod voor alle leerlingen. Vervolgens onderzoeken wij welke voorzieningen nodig zijn of welke aanpassingen gedaan moeten worden om te voldoen aan de behoefte van ieder kind.”
Jolanda vult aan: “Zo zijn er (in afstemming met de teams) diverse initiatieven ontplooid met als doel om de lesstof die in de klas behandeld is, spelenderwijs te oefenen in de praktijk. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het project ‘buiten bewegend leren’. Dit werkt goed en bovendien benutten we op deze manier ons ruime schoolplein met verschillende voorzieningen optimaal.”
Persoonlijke aandacht en ondersteuning bij ObT
Ineke: “Wij zijn in contact gekomen met ObT, omdat wij op zoek waren naar meer ondersteuning bij het opstellen van de begroting, maar ook bij het opstellen van het bestuursformatieplan, het jaarverslag en het verzorgen van de personeels- en salarisadministratie. De eerste indruk van ObT was direct goed. De ontvangst bij ObT en de persoonlijke aandacht hebben voor ons daarbij de doorslag gegeven.
ObT is toegankelijk en de communicatie verloopt vlot. ObT ontzorgt ons in diverse administratieve en financiële processen. Hier zijn wij blij mee, want ObT heeft alle kennis in huis, waar het bij ons aan ontbreekt. Ook de website van ObT is toegankelijk. Jaarlijks komen onze contactpersonen van ObT een dag bij ons op school. Dit persoonlijke contact waarderen wij zeer en wij zouden dan ook als tip willen meegeven: Ga hier vooral mee door! Tot slot hebben wij ook ervaren, dat als wij verbetersuggesties hebben voor ObT, hiernaar wordt geluisterd en dit vervolgens zorgvuldig opgepakt wordt. Wij vinden de samenwerking met ObT erg prettig.”
Ineke en Jolanda, hartelijk dank voor jullie verhaal en vertrouwen in ons.